Po czym poznać że „kończy się” akumulator?

O tym, że akumulator jest rozładowany uświadamiamy sobie najczęściej dopiero wtedy, kiedy nie możemy odpalić własnego samochodu. Przekręcenie kluczyka w stacyjce nie wywołuje zapłonu mimo pracy rozrusznika. „Kręcenie” powoduje przygasanie kontrolek zegarowych lub ich całkowite gaśnięcie, a zegar zeruje godzinę. Po kilku takich próbach w samochodzie nie świeci się już nic. Nawet klakson przestaje działać.
Nie trudno sobie wyobrazić ile problemów może spowodować całkowite rozładowanie akumulatora, zwłaszcza kiedy akurat spieszymy się do pracy czy na umówione spotkanie. Każdy akumulator z wiekiem słabnie i staje się bardziej zawodny. Oto kilka rad aby uniknąć tych trudnych sytuacji.

Badanie stanu akumulatora „na ucho” i „na oko”
Aby dostrzec pierwsze objawy rozładowującego się akumulatora nie potrzebujemy fachowej aparatury pomiarowej. Pierwsze sygnały daje nam rozrusznik. Jeśli podczas uruchamiania samochodu obroty silnika są wolniejsze, to oznacza to, że akumulator dostarczył mu za mało prądu. Drugim wyraźnym sygnałem, że powinniśmy zastanowić się nad zakupem nowego akumulatora jest słabsze świecenie reflektorów przy włączonym silniku. W takim przypadku ładowanie prostownikiem pomaga jedynie na krótki okres czasu. Jeśli nie mamy akurat wadliwie działającej instalacji elektrycznej czy alternatora, a samochodu używamy regularnie i nasz akumulator nie jest zasiarczony to znaczy, że nasz samochód potrzebuje nowej baterii.

Napięcie akumulatora – wyrok ostateczny
Aby dokładne zbadać stan akumulatora wystarczy co pewien czas zmierzyć jego napięcie woltomierzem. Pomiaru należy dokonać przy wyłączonym silniku po około 2 godziny postoju. Napięcie potrzebne do zasilania samochodu nie powinno spadać poniżej 12,53 V (jest to około 85% naładowania akumulatora). Dodatkowo można zbadać akumulator w trakcie jego pracy. Tu jego wartość napięcia nie może spaść poniżej 10 V. Jeżeli wyniki naszych pomiarów są niższe od podanych wyżej, powinniśmy się liczyć z tym, że pewnego poranka nasz akumulator nie będzie miał wystarczająco dużo energii aby odpalić nasz akumulator. „Jeśli nie wiesz jak zmierzyć napięcie akumulatora albo nie masz odpowiedniej aparatury, możesz zlecić taką usługę w każdym warsztacie samochodowym” – mówi właściciel sklepu z akumulatorami w Krośnie STOBAT.
Poziom elektrolitu – zadbaj o akumulator zanim będzie za późno
Podstawą sprawnego działania akumulatora jest odpowiedni poziom elektrolitu. Zimą znacznie częściej kierowcy mają problem z odpaleniem samochodu, ponieważ korzystają z pełnej mocy ogrzewania wnętrza samochodu i jego tylnej szyby, używają reflektorów głównych i świateł przeciwmgielnych, poza tym statystycznie pokonują mniejsze dystanse niż w sezonie letnim. Dodatkowo sam proces uruchomienia silnika na mrozie wymaga więcej energii. Jednak latem parametry akumulatora mogą również się pogorszyć, gdyż wysokie temperatury często powodują odparowanie elektrolitu i degradację (opad) masy czynnej w akumulatorze. Prawidłowa gęstość elektrolitu powinna oscylować pomiędzy 1,26 a 1,28 g/cm3. Jeżeli mamy akurat akumulator z odkręcanymi korkami raz na jakiś czas (szczególnie w lecie) sprawdzajmy poziom elektrolitu. Elektrolit powinien przykrywać górne powierzchnie płyt 5-10 mm. Kiedy zobaczymy ubytek elektrolitu należy go uzupełnić wodą destylowaną. Robimy to zawsze po naładowaniu akumulatora, ponieważ podczas ładowania akumulatora poziom elektrolitu rośnie.
Nie czekajmy więc aż zaskoczy nas akumulator bo to my możemy go wyprzedzić. Jeśli będziesz potrzebował wymienić akumulator w Krośnie zapraszamy do hurtowni akumulatorów STOBAT, która prowadzi również sprzedaż detaliczną . Tu kupisz akumulatory samochodowe marki: varta, bosch, centra, exide, yuasa, fiamm, bars, topla czy powerbat, akumulatory żelowe, akumulatory do motocykli oraz akumulatory do kosiarek.

Akumulatory STOBAT
Sprzedaż detaliczna i hurtowa
KROSNO, ul. Tysiąclecia 22