Jak wymienić akumulator w samochodzie?

Każdy właściciel samochodu staje przed koniecznością wymiany akumulatora. Nie jest to czynność zbyt skomplikowana ale trzeba pamiętać o kilku zasadach, dzięki którym unikniemy niepotrzebnych problemów.

Przed całą operacją należy ustawić samochód na płaskiej powierzchni. Nie powinno być wokół niego żadnych źródeł ognia , nawet osób palących papierosa. Zaciągamy hamulec ręczny i wyłączmy zapłon. Pamiętajmy o tym by wyciągnąć kluczyki ze stacyjki, ponieważ jeśli nasz samochód ma centralny zamek, to po wyjęciu zamknie się samo z kluczykami w środku.

W samochodach, w których znajdują się działające na prąd podzespoły (np. radio, elektrycznie odsuwane szyby, komputer) wymiana akumulatora powinna być poprzedzona sprawdzeniem w instrukcji, jak zachowa się w trakcie tej czynności konkretny model samochodu. Może okazać się, że samodzielna wymiana akumulatora w ogóle nie jest możliwa i trzeba to zrobić tylko w odpowiednim serwisie. Konieczność taka dotyczy zwłaszcza właścicieli samochodów z układem start/stop. W tym przypadku wyjęcie i zamontowanie akumulatora wymaga posłużenia się specjalistycznymi urządzeniami diagnostycznymi.

Aby zachować bezpieczeństwo należy założyć gumowe rękawiczki i ochronne okulary. Pierwszą czynnością odłączającą akumulator jest odkręcenie zacisku bieguna ujemnego. Dopiero po odłączeniu bieguna „-” możemy odłączyć biegun „+”. Po ich odłączeniu możemy zabrać się za zdjęcie wszelkich zabezpieczeń akumulatora.

Przed samych wyjęciem akumulatora musimy wiedzieć, że jest on bardzo ciężki. Wyjmując go musimy trzymać go pionowo, aby nie doszło do wycieku elektrolitu.

Przed zamontowaniem akumulatora upewnijmy się, że jego parametry odpowiadają naszemu samochodowi. Dotyczy to pojemności, prądu rozruchowego oraz rozmiaru i sposobu mocowania.

Nie należy wkładać nowego akumulatora, zanim nie skontroluje się stanu przewodów elektrycznych oraz klem. Klemy często pokrywają się osadem i rdzewieją, dlatego przed zamontowaniem nowego akumulatora należy je oczyścić oraz zabezpieczyć środkiem poprawiającym przewodnictwo elektryczne. Jeśli stwierdzimy uszkodzenia izolacji kabli napięciowych trzeba je koniecznie zabezpieczyć. Skontrolować również trzeba uziemienie akumulatora, czyli przymocowanie masy do nadwozia. Jeżeli zamontujemy akumulator w samochodzie z jakąkolwiek awarią instalacji elektrycznej to ewentualna reklamacja akumulatora nie zostanie nam rozpatrzona pozytywnie.

Nowy akumulator montujemy w samochodzie pamiętając o zasadzie, że najpierw montujemy klemę dodatnią, a później ujemną. Zaciski dokręcamy z wyczuciem. Powinny one być mocno zakręcone, ale użycie zbyt dużej siły może spowodować ukruszenie się biegunów i ich uszkodzenie. Zaciski dobrze jest spryskać lub posmarować odpowiednim smarem do akumulatorów.